Parel op de Lofoten – Hemmingodden – Nappstraumen

LARS NIEUWENHOFF – Hemmingodden is een gloednieuwe Noorse bestemming van Visreis.nl, in het midden van de Lofoten om de hoek van de bekende Nappstraumen. De naam van deze roemruchte ‘maelstrom’ doet veel vissersharten sneller kloppen! Met een getijdeverschil van zo’n 2,5 meter is het water altijd in beweging, daarom is het ook een trekpleister voor veel en grote vissen. Samen met mijn broer Joris Nieuwenhoff en Nathalie van den Berg bezochten we afgelopen oktober deze locatie voor een testreis van vier dagen.

Helaas is de weersverwachting niet ideaal; de yr.no – app geeft de eerste twee dagen een windkracht 2 tot 4 uit het zuiden aan en daarna twee dagen met meer wind, tot 6 bft, gelukkig zonder regen. ‘Het is nooit slecht weer, je bent hoogstens verkeerd gekleed!’ luidt een oud gezegde uit mijn commandotijd en zo denk ik ook over onze hobby: ‘Het vissen is nooit slecht, je bent hoogstens met verkeerd materiaal op de verkeerde plek!’

Na een korte instructie over de boot van de lokale gids Kato, varen we de haven uit in zuidelijke richting. Pal voor de monding van de haven liggen de eerste rotsen en we vangen binnen vijf minuten 15 koolvissen en 10 makrelen en de eerste zeearend komt al polshoogte nemen. Omdat de wind uit het zuiden komt gaan we eerst in de Nappstraumen zelf vissen. We maken een paar lange driften langs de oostelijke oever, gebruikmakend  van de stroming en de wind, om gericht op heilbot te vissen op dieptes van 15 tot 30 meter.

Ideaal om een dobber met aasvis uit te zetten. Na een paar minuten zien we op de dieptemeter een ‘stijger’. Een heilbot die van de bodem af komt, de shad van Joris volgt en zich weer laat zakken. Ze zijn er dus wel, maar helaas hebben de heilbotten er nog geen zin in. Daarna varen we verder in noordelijke richting. De Nappstraumen mondt daar uit op een plateau van enkele kilometers dat zo’n 30 meter diep is. Langs de oevers zijn veel zones met ondiepere stukken waar de stroming behoorlijk overheen loopt. Ideale heilbotstekken dus.

Eilanden met ondieptes… en vrijwel altijd stroming!

AARDIGE START

Omdat het water meer dan 10°C is (normaal is het een graad of 7 à 8), besluiten we dieper te gaan vissen. Noordwestelijk van de monding op zo’n 8 kilometer liggen een aantal eilanden boven en onder water, precies in de stroomrichting en daar vangt Nathalie al snel twee lengen en Joris en ik vissen met een kleinere shad en een inchuku (bottomship) ‘voor de boot uit’ en vangen leuk kabeljauw.

Op één plek is er ineens behoorlijk wat activiteit op de dieptemeter, dus laten we daar snel onze aasjes aan de lichte hengels zakken met als resultaat voor elk een koolvis van zo’n 70 cm. Supersport op het lichte materiaal … maar nog steeds geen heilbot.

Dus maar weer verkassen. Nu naar een plateau van zo’n 35 tot 50 meter. Daar vangt Nathalie de eerste, kleine heilbot van zo’n 75 cm. Leuk, maar nog niet goed genoeg. Al met al een schitterende dag, we hebben drie zeearenden gezien, het was droog, wind oké, 7 soorten vis (koolvis, kabeljauw, makreel, leng, lom, schelvis en heilbot) en de hele dag door vis gevangen. Best een aardige start.

Best een aardige start!

MOSKENESSTRAUMEN

Op de tweede visdag gaan we met Kato, de gids van de lodge, op pad. Kato is een zeer kundige, opgewekte en enthousiaste Noor. Omdat het vandaag maar windkracht 2 is, is het plan om naar de zuidwestelijke punt van de Lofoten te varen (ongeveer 25 km en 1 uur vaartijd) en daar in de Mosknesstraumen te gaan vissen. De Mosknesstraumen is een doorgang van 8 km breed tussen het eilanden Vaenøya en Mosk en de hoofdeilanden van de Lofoten.

visvakantie lofoten
Moskenesstraumen staat bekend om zijn grote, zware koolvissen…

Aan de noordzijde komt het water van een diepte van 150 meter omhoog, wordt over een drempel van 40 meter diepte geperst en gaat dan aan de zuidelijke zijde weer naar beneden naar zo’n 100 meter. Het geweld van de vloed- en ebstroom maken dat het hier 24 uur per dag stroomt! Er is gewoon geen dood tij! Kato waarschuwt ons dat het een bijzonder gebied is. Er worden hier elk jaar meer dan 20 heilbotten van ‘2-meter+’ gevangen. Maar ook qua vaaromstandigheden is het bijzonder en dat gaan we meemaken.

… en 2 meter+ heilbotten!

We starten met het vangen van aasvissen op één van de onderwaterbulten. Binnen de kortste keren hebben we genoeg, waarna we de heilbothengels klaarmaken. Op de rand waar het water omhoog wordt gestuwd en het zo’n 60 meter diep is beginnen we onze driften. De stroming is zo hard dat Kato continu met de motor moet bijsturen om de boot optimaal te positioneren.

Verraderlijke wind en stroming die soms tegen elkaar in weken.

De eerste vis is een lom zo dik als mijn onderbeen. Wat een beest is dat zeg, tonnetje rond. Maar we krijgen geen aanbeet van een heilbot, terwijl het hier ruikt naar die beesten. Na een paar keer verkassen neemt de stroming zoveel toe dat vissen onmogelijk is geworden. 500 gram haalt de bodem niet en we driften meer dan 8 km per uur.

We verkassen daarom meer naar de rand van de harde stroming. Ongelooflijk, slechts 500 meter verder dan onze vorige stek, stroomt het nog steeds behoorlijk, maar is het water weer nagenoeg vlak.

En hier krijgt Nathalie de eerste heilbotaanbeet van de dag. Helaas weet de vis zich los te maken van de haak. Een half uur later is het weer raak bij Nathalie en na een korte maar heftige dril komt de heilbot aan boord. Hij meet 103 cm en levert een blije visvrouw op!

Een blije visvrouw!

Op een gegeven moment verandert de stroming letterlijk van het ene op het andere moment van vloed in eb en driften we 180 graden de andere kant op – alsof je een schakelaar omzet. Bizar!

Joris en ik schakelen over op het vissen met shads en ik zet een extra hengel uit met aan de dobber een hele koolvis, Nathalie en Kato vissen door met een aasvis op het fireball-systeem. Kato krijgt het voor elkaar om in korte tijd twee aanbeten op zijn aasvis te verzilveren. Twee kleinere heilbotten mogen na de fotosessie weer lekker verder zwemmen.

|> Lees meer over het vissen in Noorwegen

DOBBER MONTAGE

Ik vis met de dobber op heilbot op dieptes tot zo’n 30 meter. Ik gebruik daarvoor een circle hook 2/0 aan een fluorcarbon onderlijn van 120 cm lang en 1 mm dik die ik met een tonwartel aan de hoofdlijn bevestig. Op de hoofdlijn zet ik een rubberkraal en daarboven een loodje van 250 gram en daarboven een meervaldobber met 250 – 300 gram draagkracht. De dobber is met een speldwartel geborgd op de hoofdlijn en wordt op de gewenste diepte, na het laten zakken van het lood vastgezet met een speciaal clip die de dobber op de hoofdlijn vastklemt. Met een circle hook mag je nooit aanslaan; als de vis het aas pakt tel je tot 3 en draai je de lijn langzaam strak totdat je gewicht voelt. Dan zit de haak in de mondhoek van de heilbot.

Mijn favoriete dobbermontage.

GENIETEN!

Kato vertelt ons gedurende dag veel over de visserij hier. Ik vraag hem of je hier gericht op leng kunt vissen en meteen vertelt hij enthousiast over een plateau van 2 á 3 km lang, 80 meter diep met daar omheen allemaal dieptes van meer dan 120 meter. Het plateau ligt 20 km noordwestelijk van de monding van de Nappstraumen op zo’n 1 uur en 15 minuten varen vanaf Hemmingodden.

Beroepsvissers vangen hier geregeld grote lengen. Zelf gaat hij hier ’s zomers ook heen om te vissen op heilbot en kabeljauw en leng is dan een regelmatige bijvangst. Ook vertelt hij over Nordbåen, een plateau dat 8 km noordelijk ligt van de Mosknessstraumen. Dit is ook een stek die geregeld grote heilbot oplevert.

En dan is er nog Vaerøya, het eiland aan de overkant van de Mosknesstraumen. Aan de oostelijke zijde ligt een groot aantal onderwatereilanden, precies in de uitloop van de Mosknesstraumen. Ook deze stek is er één waar je gericht op heilbot kunt vissen.

Een grote variatie aan stekken… en vissoorten!

Na een heerlijke dag varen we in de ondergaande zon voldaan terug. We genieten enorm van de natuur, want dit is werkelijk de allermooiste plek in Noorwegen die Joris en ik in onze ruim 40 jaar Noorwegen-ervaring hebben gezien. Op de terugweg wijst Kato nog de Mannfallskallan aan, een plateau met enorm veel ondieptes op 30 minuten zuidoostelijk van de haven van Ballstad. Hier rond omheen wordt aan het einde van het voorjaar kabeljauw gevangen die na de paaitijd blijft hangen en vanaf het eind van de zomer en in het najaar wordt hier goed heilbot gevangen.

De kroon op de dag is het noorderlicht dat we die avond mogen aanschouwen. Magisch hoe het licht boven de haven aan de hemel danst. Morgen slaat helaas het weer om en moeten we uit een ander vaatje gaan tappen.

De kroon op de dag!

IN DE ‘LUWTE’

Op de derde visdag worden we wakker door kletterende regen en huilende wind rondom het huisje. De yr.no-app gaf gisteren al aan dat het vandaag hard gaat waaien uit zuidelijke richting en helaas klopt dat. Maar ook dan kan je hier vissen! We besluiten om door de Nappstraumen zelf naar het noorden te varen, omdat we daar iets meer beschut voor de wind zijn. Vandaag vaart Nathalie om te wennen aan serieuze omstandigheden in Noorwegen en ze staat haar ‘mannetje’ met het manoeuvreren door de hoge golven en de windbuien.

Geen reus, maar bot is bot!

De wind is hard en we zetten twee driftzakken uit om een goede drift-snelheid aan te kunnen houden. Eenmaal op de stek hebben we binnen 30 minuten al de eerste heilbot op de haring van Joris. Geen reus, maar bot is bot! Daarna is mijn koolvis de sjaak en mag ik een heilbot van rond de 110 cm drillen. Helaas schiet de haak los bij het gaffen. Daarna krijgen we nog vijf aanbeten die we helaas niet kunnen verzilveren. Vermoedelijk kleine heilbot die moeite had met de hele aasvissen. Maar wat heerlijk om in de gierende wind nog beschut te kunnen vissen en zoveel actie te krijgen.

Als de stroming eruit gaat steken we de baai over naar de oostelijke zijde. Daar liggen vier baaien op rij met een zandbodem op zo’n 5 tot 20 meter. We willen heel graag een grote schol vangen. We krijgen behoorlijk wat actie op de platvisonderlijnen: donderpad, wijting, koolvis, schar, schelvis en kabeljauw, maar helaas geen schol. ‘s Avonds treffen we Kato in het restaurant. Hij laat ons de stekken zien voor de skrei-visserij. In maart en april zijn er veel vissers die hier naartoe komen om op skrei te vissen. De stekken liggen op slechts 20 minuten varen.

In de ondiepe, zanderige baaien vind je scharren en schollen van recordformaat.

HOE KAN DAT NOU?

De laatste visdag komt al weer veel te snel en de wind is verder naar het oosten gedraaid en waait nog steeds met windkracht 6 tot 8 bft. En met een zuidoosten tot oosten wind weet je het al; het wordt een taaie dag. We hebben echt alles geprobeerd, maar met deze golven en wind zijn de opties op zee wel beperkt.

Als de stroming er weer inkomt besluiten we midden op de straumen te gaan liggen. Bij de tweede drift krijg ik een enorme beuk op de hengel en meteen een run. Maar bij de aanslag: lijnbreuk! Hoe kan dat nou? Elke dag snijd ik de onderste 5 meter van mijn lijn af en knoop ik alles opnieuw en dan gebeurt dit. Nadenkend over de oorzaak weet ik het meteen. Gisteren heb ik bij het ‘omstappen’ van de linkerzijde van de boot naar de rechterzijde de lijn kort onder de boot voelen schuren. Toen ik de lijn controleerde oogde deze goed, maar zeer waarschijnlijk is het toch een zwakke plek geweest. Eeuwig zonde voor de vis, maar ook voor de visser, want het was een massieve vis!

visreis lofoten
Dit is werkelijk de allermooiste plek in Noorwegen die Joris en ik in onze ruim 40 jaar Noorwegen-ervaring hebben gezien.

VEEL POTENTIE

Helaas moeten we hierna de boeg richting haven wenden, want we moeten de boot nog schoonmaken, koken, koffers pakken en afscheid nemen van Kato. Onze vier dagen vissen zitten er alweer op!

Tja, en wat is dan de conclusie? Nappstraumen is een enorm mooi en goed visgebied, met veel potentie qua soorten vis en visserij: heilbot op ondieptes, diep water, of in de stroming van de Nappstraumen of de Mosknesstraumen, koolvis op de onderwaterbergen of in beide straumen, kabeljauw op elke plek waar je diep kunt vissen en ’s winters ook skrei, leng op een onderwaterplateau van 80 meter en schol in de baaien rondom de Nappstraumen. En dat ook als het weer een keer niet meezit.

Vier dagen bleek toch echt tekort om alles te doen wat we op ons lijstje hadden staan, mede doordat het niet mee zat met het weer. Maar, we hebben weer een schitterende ervaring gehad en genoten met al onze zintuigen, want de potentie spat van deze locatie af. Ik ga hier terugkomen, al was het maar voor de schitterende natuur.

TOPLOCATIE

De haven van Ballstad, waar de lodge gesitueerd is, ligt op 15 minuten varen van de Nappstraumen. De diverse accommodaties voor 2 tot 9 personen liggen aan de steiger, net als het fileerhuis met vriezerruimte. Het tankstation voor aftanken van de boot ligt direct aan de uitvaart van de haven, dus geen gesleep en geknoei met jerrycans. Een supermarkt vind je op nog geen 5 minuten lopen van het kamp. Daarnaast is er een fantastisch restaurant waar je heerlijk kunt eten als je een keer geen zin hebt om zelf te koken.

Hengels en pakken zijn eventueel te huren. Wie dat wil kan een zeer professionele (en enthousiaste) visgids. Inhuren en bij de gids kan je een bescheiden voorraadje hengelsportspullen kopen.

visreis noorwegen
Fantastische visboten!

Aan de steiger ligt een rij fantastische visboten klaar: Kaasbøll boten voor 2 tm 5 personen in lengtes van 20 ft met 100 pk, 22 ft met 150 pk en 24 ft met 150 pk Suzuki-motoren, allen met een gecombineerde plotter/dieptemeter. Dus voor elke groepsgrootte is dit een ideale uitvalsbasis voor een visreis.

De maanden april en mei en vanaf september gelden als laagseizoen met lagere prijzen; ideaal dus voor de sportvisser. Meer Info