NICO OPDEBEECK – Het gras is altijd groener aan de overkant en heel veel zeevissers zouden dan ook best graag een keertje vanuit het Verenigd Koninkrijk willen vissen. Lange tijd was een meerdaagse trip de enige mogelijkheid om dat te doen. Niet iedereen kan zich echter zomaar meerdere dagen vrijmaken, en daarom ging Nico Opdebeeck op zoek naar een alternatief: dagtrips vanuit Dover. In dit artikeltje vertelt hij hoe hij dat al meer dan 20 jaar lang aanpakt.

Bijna een kwarteeuw geleden had ik een idee: wat als ik nu eens voor één dag naar Engeland zou reizen om er van de bootvisserij aldaar te kunnen proeven? Psychologisch is de overkant van Het Kanaal heel ver, maar in de praktijk valt het eigenlijk wel mee, zo ontdekte ik. De bekende havenstad Dover, bijvoorbeeld, werd middels een supersnelle ferrydienst, de zogenaamde Hoverspeed, heel efficiënt verbonden met Oostende. In minder dan twee uur konden we in Dover zijn! Dat wilde ik wel eens proberen en dus ging ik in het magazine Sea Angler op zoek naar één van de vele charterboten die toen vanuit Dover vertrokken. Mijn oog viel daarbij op ms Macer G, van schipper Andy Cullen. Die zou het worden!

De fameuze ‘white cliffs of Dover’

Veelzijdige visserij

Op een zomerse dag in 2001 organiseerde ik met zeven pioniers toen de eerste keer een dagtrip naar Dover. Het werd een aangename kennismaking op die zomerse dag waar we verschillende wrakken en de bekende zandbank ‘The Varne’ bevisten. In de jaren hierna namen we regelmatig de ferry, aanvankelijk vanuit Oostende, later vanuit Calais.

Nog later begonnen we gebruik te maken van de bekende Kanaaltunnel en dat ging nog sneller: in minder dan een uur konden we op Engelse bodem staan. Het bleek een erg verslavende bezigheid en vele mooie visdagen volgden elkaar dan ook op. De visserij vanuit Dover bleek immers ronduit geweldig: uitdagend, spannend en enorm veelzijdig.

Dover ligt aan het smalste stuk van Het Kanaal, het stuk Noordzee tussen Engeland en het vasteland, en dat is naast een drukke vaarroute ook een drukke ‘zwemroute’. In elk seizoen zijn daar wel vissen aan het migreren, en dat maakt de visserij zo goed en gevarieerd.

Eén van de mooiste vissen die we konden vangen, een blonde rog van 22 pond.

In februari en maart gingen we steevast op de stekelrog, naar de zogenaamde ‘Goodwin Sands’: een zandbank van wel 16 kilometer lang op zo’n zes mijl uit de kust. De zanderige biotoop en de wisselende dieptes vormen een ware vismagneet en we hebben er ongelofelijke dingen meegemaakt. Op onze beste visdagen vingen we tot wel 50 stekelroggen, aangevuld met een enorme hoeveelheid wijting, hondshaai en meestal ook enkele gullen aan boord.

Deze boze rog toont zijn stekels.

In het voorjaar schakelden we over op zeebaars. De schipper toonde ons de typische visserij van daar: met levende aasvissen op de wrakken en driftend over de zandbanken. Dit spelletje kenden we nog niet, maar het bleek fantastisch goed te werken en menige dikke zeebaars vergreep zich aan onze zandspiering, makreel of horsmakreel. In de zomer visten we eveneens driftend, maar dan op ‘The Varne Bank’, iets verder buitengaats. Daar hadden we ooit een ware topdag, waar we met zijn zessen bijna vijftig tarbotten en grieten aan boord wisten te krijgen.

Griet, bij ons heel zeldzaam, maar vanuit Dover zeker mogelijk.

En ook in het najaar wisten we ons uitstekend te amuseren, voor anker vissend op toen nog dikke kabeljauw. In de loop der jaren leverden de talloze wrakken en riffen in dit smalle stuk van Het Kanaal ons groepje maar liefst dertig verschillende soorten op, waaronder ook ‘speciallekes’ als leng, zeekarper en gladde haai.

Tarbot van The Varne Bank.

Je hoort het al;  we gingen er het hele jaar door heen en konden onze pret niet op. En toen kwam corona – een smerig beestje dat een abrupt einde maakte aan onze avonturen…

In de zomer ook mooie zeekarper op de wrakken.

Weerzien van een oude liefde

Na een paar jaar afzien met quarantaines, gedoe rond vaccinaties, avondklokken en zo verder, waren we eindelijk weer vrij om te gaan en staan waar we willen. Begin 2023 was het dan ook eindelijk weer zo ver en hadden we een dagtrip naar Dover kunnen plannen. We kozen een ideaal getij voor een dagje rogvissen in februari rond doodtij. Het getij in dit smalste stuk van Het Kanaal is enorm sterk en dat maakt het ankervissen rond springtij heel lastig. We hadden de ms Portia geboekt, een catamaran en een van de beste charterboten in het zuidwesten van Engeland.

De enige spelbreker waar je nog rekening mee moet houden, is het weer. In Dover kan het, als de wind uit de verkeerde richting komt, best wel een stevig zeetje zijn. Drie dagen voor de visdag plegen we dan ook altijd overleg met de schipper om zeker te zijn dat de vistrip kan doorgaan. De overtocht met de ferry boeken we dan pas, aangezien die niet meer geannuleerd kan worden. Het hotel boeken we wel op voorhand op booking.com, waar er genoeg keuze is aan hotels die tot 24 uur voor aankomst kosteloos geannuleerd kunnen worden.

De wind hield echter zijn manieren en we werden op een prachtige dag getrakteerd, met werkelijk optimale omstandigheden. Omdat het toch een dikke twee uur rijden is vanuit België naar Calais, begint zo’n dagje Dover altijd op een onmenselijk uur. Rond 02:30 uur troffen we elkaar in Drongen om dan, na een koffietje, van daaruit naar Calais te rijden.

De grenscontrole en het inschepen verliepen heel vlot en rond 06:30 uur Engelse tijd arriveerden we in de haven van Dover. Die ‘White cliffs’ blijven toch heel imposant bij aankomst, zelfs in het donker.  Een deel van het gezelschap was al een dag van tevoren afgereisd naar Dover en waren dus wel een stuk beter uitgerust. Over die paar uurtjes slaap gaan we echter niet zeuren, dus hopla, we hesen het materiaal aan boord en varen maar.

Optimale omstandigheden.

HONDSHAAIBRIGADE

Na een half uurtje varen ankerden we iets ten zuiden van Dover, op een stuk ‘mixed ground’, waarbij de kans op konger als bijvangst redelijk was. Deze soort is sinds enkele jaren aan enorme opmars bezig. In de twintig jaar dat ik al in Dover kom, heb ik nog nooit een konger weten vangen, zelfs niet op de andere boten. Tegenwoordig komen er op een goede dag wel tien tot twintig stuks aan boord. Ons hoofddoel op deze stek was echter stekelrog. Al vanaf de eerste minuut kwam er regelmatig vis boven.

De hondshaaien waren namelijk enorm talrijk aanwezig en wisten ons aas heel goed te vinden. Ook vingen we regelmatig een wijting of een steenbolk en we waren dus druk bezig. Sommige kozen ervoor om de haakgrootte aan te passen en schakelden over op een 4/0 of zelfs een 6/0. De hondshaaien doen er net iets langer over om een groter stuk aas te pakken en zo krijgt de iets minder snelle stekelrog meer kans. Dat werkte en al snel kwam er een stekelrog boven.

zeevissen dover
Grotere haken waren selectiever.

Hoewel deze vangst moed gaf, bleek de visserij toch heel taai te zijn en we konden slechts twee stekelroggen vangen. Tijdens de kentering gingen we iets dieper liggen in de hoop om misschien een groter aantal roggen aan te treffen. De hondshaaibrigade bleek echter ook daar aanwezig en het verhaal van de dag ging dan ook gewoon verder. Rond de middag begon het zowaar op een voorjaarsdag te lijken. De derde stek die we opzochten was een dicht onder kant gelegen wrakje en ons hoofddoel was daar konger. De schipper ankerde de boot perfect iets stroomopwaarts van het wrak.

visvakantie dover
Arjan met één van de vele tripletten.

Een bijna vlakke zee, zachte stroming en uptide geankerd van een kongerwrak – beter wordt het niet, toch? Al snel kwamen er wijtingen en nog meer steenbolken boven. Deze laatste vissoort vormt een heel goed aas voor konger en ze werden dan ook onmiddellijk versneden en op de haken geprikt. De zenuwen stonden gespannen, iedereen viste geconcentreerd naar het wrak toe, maar verder dan enkele twijfelachtige kongerbeten konden we helaas niet geraken.

Op wat ‘doggies’ na leverde het wrak niet veel op, dus moeten we nog wel eens terug, zo vertelden we elkaar tijdens het terugvaren naar de haven.

Altijd spannend om te zien er nu weer bovenkomt.

Techniek en Materiaal

Voor zo’n bootvistrip vanuit Dover heb je eigenlijk niets anders nodig dan het materiaal dat een doorsnee boothengelaar in Nederland en België gebruikt. Wij vissen op twee manieren: werpend uptide, en downtide. Voor die eerste techniek gebruik ik graag een 300 cm lange uptide hengel, met daarop een stevige molen, die is voorzien van 30 ponds dyneema en een voorslag van 6 meter. Een onderlijn met twee stevige stalen afhouders, in combinatie met haken 2/0 tot 4/0 voorzien van fluorescerende kralen of muppets, voldoet prima.

Visvakantie Dover
Groter aas, grotere vis?

Pas de grootte van de haken steeds aan het gebruikte aas aan en kies altijd voor een sterke, scherpe haak. Een ankerlood van 200 tot 300 gram is in de periode rond doodtij perfect. Werp, naargelang de stroomsterkte, meer of minder uptide, maar gebruik wel altijd die voorslag. Die heeft immers een driedubbele functie. Tijdens de inworp biedt hij extra zekerheid, daarnaast zorgt de dikte van de voorslag, door de extra druk van de stroming op je lijn, voor een rustige aasaanbieding dicht tegen de bodem. Ten slotte beschermt de voorslag je hoofdlijn ook tegen doorschuren op de ruwere grond waar je in Het Kanaal vaak mee te maken krijgt.

Uptide… of downtide?

Voor het downtide-vissen voldoet een 20 ponds hengel zeker, bij voorkeur voorzien van een reel met 20 of 30 ponds dyneema. Hiermee hoef je geen lange voorslag te gebruiken, 1 meter is meer dan voldoende om de gevoelige dyneema te beschermen tegen doorschuren. Een dwarrellijn achter het lood is ideaal om downtide mee te vissen. Het ‘downtiden’ is bij ons minder gekend, maar is wel een heel effectieve manier van vissen. Ik zal proberen de techniek een beetje toe te lichten.

De sleutel tot succes zit hem hier vooral in de vorm en het gewicht van het lood. Je laat je onderlijn zakken en als je de bodem bereikt hebt, geef je nog enkele meters lijn. Als je de lijn dan blokkeert, is het de bedoeling dat je lood blijft liggen. Als je je hengel dan zachtjes naar boven haalt, zal je lood opgetild worden door de stroming en als je je hengel weer laat zakken, zal je lood iets verder weer op de bodem vallen. Op die manier kan je je aas gecontroleerd met het getij almaar verder van de boot laten gaan.

Een lange dwarrellijn is ideaal voor het ‘downtiden’.

Zo ga je, als je je lood telkens een vijftal minuten laat liggen, semi-actief op zoek naar de vis. Door je loodgewicht regelmatig aan te passen aan de stroomsterkte, die eigenlijk voortdurend met de getijden mee verandert, kun je deze techniek bijna de hele dag toepassen. Ik gebruik hiervoor een ‘bopedo’ lood met een gewicht van 150 tot wel 750 gram. Als de stroming toch nog te fel blijkt, schakel ik over op horlogelood, hetgeen iets meer grip geeft. De haaklijnen moeten minstens 60/00 dik zijn aangezien roggen een dunnere lijn heel snel zullen ‘doorschuren’. Om dit doorschuren te voorkomen, kan je een stuk tube en/of een muppet boven de haak zetten.

Hokkais, op de wrakken een veel gebruikt kunstaasje.

Aas keuze

De schipper kan altijd voor het juiste aas zorgen dat je nodig hebt op de visdag. Aangezien de aaskeuze sterk afhangt van het soort visserij die je zal doen, is het zeker aan te raden om dit bij de schipper te bestellen. Het meest gebruikte aas vanuit Dover is pijlinktvis, met als goede tweede makreel. Ook haring is een goede keuze voor de rog, en met sepia verhoog je je kans op een konger gevoelig.

Voor de kleinere vissoorten nemen wij zelf altijd nog wat vers aas mee van thuis: tappen, zagers of zeepieren. Bind steeds je aas goed in zodat het bestand is tegen de aanvallen van felle rovers zoals wijting en hondshaai.

In de zomermaanden wordt er op de wrakken allerhande kunstaas gebruikt zoals hokkais, sidewinders, shads, sandeels enz. Meestal heeft de schipper een kleine voorraad van het juiste materiaal aan boord en indien nodig geven ze graag de nodige uitleg over de manier van vissen.

Gestroomlijnd, ingebonden aas voor rog.

 

Visvakantie naar Dover

Het is er de laatste jaren helaas niet gemakkelijker op geworden om naar Dover te reizen. Corona en de Brexit hebben een duidelijke impact op het toerisme en het verkeer van en naar Engeland. De prijzen van de ferry en de Eurotunnel zijn beduidend hoger dan voorheen, en sedert Brexit is het zelfs verplicht om een internationaal paspoort te hebben. De opstapprijzen van de charterboten in Engeland zijn gelukkig wel min of meer hetzelfde gebleven als vóór corona, en in vergelijking met de prijzen in Nederland en België beduidend lager.

Dat zorgt ervoor dat de kosten van zo’n dagtrip naar Dover uiteindelijk toch nog wel meevallen. Wij reizen met z’n drieën of vieren in een auto en komen dan uit op ongeveer 120 euro per persoon voor een visdag (inbegrepen: opstapprijs, aas, vervoer, ferry en parkeren in Dover). Vanuit Noord- en Midden-Nederland is de reistijd tot in Calais natuurlijk wel langer. Dan kan je allicht het beste de avond voordien al de heenreis maken en in Dover in één van de vele hotelletjes of bed-and-breakfasts voor een billijke prijs overnachten (tussen de 60 en 120 euro per nacht voor twee personen).

Nuttige info:

Charterboten

Charterboten waar wij ervaring mee hebben zijn de Royal Charlotte, de Portia, de Gemini II en de Louise Jane II – https://www.charterboats-uk.co.uk/port/dover/ (graag van deze URL een QR-code generen)

Parkeren in de haven kost ongeveer 10 euro per dag, te betalen via een makkelijk downloadbare app: Ringgo parking.

Ferry/trein

Ferry: P & O Ferries, DFDS en Irish Ferries verzorgen nu de overtocht van ongeveer anderhalf uur.

https://www.poferries.com/nl-be#route

https://www.dfds.com/en

https://www.irishferries.com/uk-en/Travel-to-Britain/

De Eurotunnel is een iets duurdere optie maar de overtocht duurt hier maar een 35 minuten. Je komt dan aan in Folkestone, van waaruit je nog een kwartiertje moet rijden tot in Dover.

https://www.eurotunnel.com/nl/

|> Dit artikel is overgenomen uit Beet Magazine

Reacties

  • Er zijn nog geen reacties.
  • Reactie toevoegen

    Vanaf NU niets meer Missen?

    De Mooiste Bestemmingen & Winacties Direct in je Mailbox!
    Inschrijven
    close-link