Vakantie vissen in Koycegiz

PIETER BEELEN- Nu ik de magische grens van de 1000 verschillende vissoorten heb bereikt is het de hoogste tijd om terug te blikken naar het begin van deze missie. Midden oktober 2008 stapte ik voor het eerst in een – KLM – vliegtuig om eens wat verder van huis te vissen. Roel den boer, Peter Vogels en ik vlogen naar Turkije om flinke karpers te vangen in het meer van Koycegiz, maar uiteraard nam ik ook wat kleine hengeltjes mee om te zien welke soorten daar nog meer rondzwommen. Ik neem jullie graag mee terug in de tijd naar deze mooie sportvisbestemming.

Het Koycegiz meer is een brakwatermeer van meer dan 5.000 hectare, gelegen in Zuidwest Turkije. Franky Wouters (een sympathieke Belg) kent het meer als zijn broekzak en organiseert tot op de dag van vandaag vistrips naar deze gave bestemming. Hier zwemt een groot gevarieerd bestand aan karper. Exemplaren van over de 30 kilo zijn al gevangen en dat terwijl er nauwelijks gevist wordt.

Karpervissen in Turkije

We konden onze ogen niet geloven toen we langs het meer reden en ineens een stel karpertenten zagen opdoemen tussen de palmbomen. Een surrealistisch berglandschap maakte het plaatje compleet! Eenmaal aangekomen bij het hotel (“flora hotel” genaamd) werden we vriendelijk onthaald door Franky. De eerste ochtend werden we stipt om 6.00 uur gewekt door gezang uit de minaret. Dat had ik nog nooit gehoord, een magische ervaring en dan weet je dat je ver van huis bent.

Kleine én grote vis

Peter, Roel en ik vingen goed karper. Prachtige puntgave vissen maar bij een kilo of acht hield het wel op. Uit het niets wist Bart Haring die hier al een week aan het vissen was vlak voor het hotel een prachtige zwaar gebouwde spiegelkarper van 21 kg te landen. De champagne ging open en het werd een super gezellige avond. De zwaarste vissen zijn tot nu toe altijd spiegels geweest, maar ook de schubs worden steeds groter. De beste periode voor een zware vis is het vroege voorjaar gebleken. De meeste vissen worden overdag gevangen dus kun je besluiten om lekker in het hotel te slapen.

visvakantie turkije

Franky kan je meer informatie geven over hoe de visserij op dat moment is en heeft ook heel veel hengelmateriaal ter plaatse zodat je licht bepakt kunt vliegen. Hij kan eventueel ook voor je voorvoeren. Kijk zeker eens op zijn website: https://www.floras-quest.com/nl/welkom. Tijdens het schrijven van dit artikel nam ik contact op met Franky om te vragen of in de tussentijd nog ontwikkelingen zijn geweest in de visstand. Hij meldde dat er twee uitzettingen zijn geweest van schubkarper en er nu nog meer vis zit en dat het een uitdaging is om de grote vissen er uit te selecteren. Daar heeft hij diverse technieken voor.

karpervissen in turkije

Andere vissoorten

Als je over het immense meer tuurt, duurt het meestal niet lang voordat je vissen ziet springen. Het lijken wel vliegende vissen! Het zijn grijze harders die soms wel anderhalve meter hoog uit het water komen. Het is een schuwe soort die soms met brood te vangen is. Ik had het geluk dat ik er de tweede dag al een wist te vangen. Ze zijn hier kleiner dan de diklip- en de dunlipharder maar hun vechtlust is er niet minder om. Langs de boulevard zijn vrijwel overal tilapia’s te vangen. Als je met brood of garnalen vist is dit een leuk tijdverdrijf. Het lijkt een beetje op witjes tikken.

Delta naar de zee

Tijdens een boottrip voeren we rond het gehele meer. Het meer komt via een rivier uit in de zee. De overgang van de rivier in de zee is een immense delta van kleine kreekjes en plassen. Zeevis kan hier optrekken maar ook vis van het meer vindt hier zijn onderkomen. Tijdens de boottocht probeerde ik hier wat te slepen met een plug maar gezien het strakke tijdsschema konden we niet langzaam genoeg varen. Tijdens het karpervissen bleef deze delta maar door mijn hoofd spoken. Wat voor vreemde soorten zouden hier zitten? Op de plaatselijke markt zag ik de meest imposante visjes liggen en de keuze om nachtje te gaan vissen in deze delta was al snel gemaakt.

Soortenjacht

De hoteleigenaar maakte speciaal voor mij een afspraak met “captain black cat” en kocht garnalen als aas en ik mocht de nodige pluggen lenen. Ik viste de avond en de nacht en sliep tussendoor wat op de boot. Vroeg in de ochtend was ik met de opkomende zon weer aan het vissen. Tijdens dit speciale uitje ving ik maar liefst acht verschillende soorten vis: goudbrasem, gestreepte zeebrasem, witte zaagbaars, grijze harder, paling, oost Atlantische gaffelmakreel, zeebaars en tilapia. De aanbeten van goudbrasem waren snoeihard en zelf de kleinste visjes trokken de hengel bijna overboord als je niet oplette. Het was een openbaring om zoveel verschillende soorten te vangen. De een was nog mooier dan de ander.

Volgens de kapitein waren er nog veel meer soorten te vangen. Na deze trip was bij mij het het hek van de dam en heb ik inmiddels 41 verschillende landen bezocht en heeft Turkije een speciaal plekje in mijn hart gekregen.