Visvakantie Langeland: The Place to Be voor schol

VISVAKANTIE LANGELAND : ROB CHUMMAN – Schollen zijn fascinerende dieren. Ze zien er niet alleen ontzettend mooi uit, met hun knaloranje vlekken, maar ook kunnen ze een aanzienlijk formaat bereiken, tot boven de 90 cm. Dat slag vissen is vandaag de dag ondenkbaar, daar heeft de enorm intensieve beroepsvisserij wel gezorgd, maar voor wie weet wat hij doet valt er echt nog wel een leuke schol te vangen. Rob Chumman reist elk jaar meerdere keren naar de Oostzee, speciaal voor deze spetterende platvissen. Hij vertelt ons graag hoe hij die visserij aanpakt.

Toen ik een jaar of tien was, ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met het zeevissen. We vertrokken vanuit Yerseke en genoten met volle teugen. Dit was in de goede oude tijd dat er op de Oosterschelde nog volop schol (pladijs voor de Belgen) werd gevangen, die prachtige platte vis met de mooie rode stippen. Deze platvis heeft de ogen op de rechterzijde en een gladde huid, waardoor hij makkelijk te onderscheiden is van de bot. Zijn verspreidingsgebied sterkt zich uit van pakweg de Noordoost-Atlantische oceaan tot aan de Noord- en Oostzee.

Hij leeft meestal op zandbodems tot op een diepte van 200 meter en voedt zich met diverse wormachtigen en schaal- en schelpdieren. De minimummaat om een schol voor consumptie mee te nemen is 27 cm, maar ze kunnen uitgroeien tot 90 en misschien wel 100 cm. De Nederlandse recordschol – gevangen in onze eigen Noordzee – werd in 1990 gevangen en was 64 cm lang. Het Belgische record staat op 64,3 cm en dateert van 2003. Buiten de lage landen wisten Belgen of Nederlanders eveneens enorme schollen te vangen, met als topper een exemplaar van 70,2 cm bij een gewicht van 4,5 kg, die de Belg Guy Cluytens in 2002 in Noorwegen aan boord trok. Recent heb ik foto’s gezien van schollen tot 75 cm, gevangen in Noorwegen, IJsland of bij de Faeröer eilanden.

Door overbevissing is het bij ons al jaren moeilijk om schol te vangen, al lijkt de soort sedert een aantal jaren bezig met een opmars. In Belgische wateren worden er zelfs weer vistrips georganiseerd om gericht op schol te vissen. MS Zeearend bijvoorbeeld, van schipper John Luchies, vaart in maart en april regelmatig naar het Belgische Nieuwpoort. En ook in Nederlandse wateren, zoals de Westerschelde, worden er soms weer enkele gevangen. Zelf heb ik er vorig jaar ook eentje gevangen aan boord bij Jacco Noordermeer.

Mooie grote schollen

Up North

Sinds 1998 trek ik regelmatig op visvakantie naar Denemarken. Aanvankelijk gingen we steevast naar Middelfart om op de Kleine belt te vissen op mooie gullen en natuurlijk grote platvissen als bot, schar en schol. In de loop der jaren werden de vangsten daar wat minder en dus zochten we ons geluk vanaf 2010 op Langeland, wat een uurtje langer rijden is. Langeland is een lang en smal eiland van 52 km lang. Op het breedste punt is het 12 km; de zee is dus altijd vlakbij. Het eiland heeft 3 mooie havens, waarvan vooral Spodsbjerg al vele jaren talloze Nederlandse, Belgische en Duitse sportvissers lokt. Langeland bleek een waar platvisparadijs.

Visvakantie Denemarken
Bij veel sportvissers een geliefde haven.

Het voorbije decennium ging ik gemiddeld vier keer voor een visvakantie Langeland , alleen of met een groepje. Mijn doel is niet gewoon schol vangen, nee, ik wil eindelijk eens een keer de grens van 50 cm passeren. Mijn persoonlijk record staat al veel te lang op 46 cm! Onder mijn visvrienden is het algemeen bekend dat ik dolgraag die 50+ wil vangen en de plagerijtjes zijn dan ook vaak niet van de lucht. Ik krijg foto’s of zelfs filmpjes toegestuurd als er weer eens een grote schol is gevangen. Zelfs mijn maatje Frank doet er aan mee door zich de Scholmeister te noemen, met zijn PR van 54 cm. Ik kan het allemaal goed hebben en vind het stiekem ook wel leuk, het houdt mij scherp.

|> ACCOMMODATIES IN LANGELAND

Er zijn twee periodes waarin ik graag op schol ga vissen. De eerste is in het vroege voorjaar, in april/mei. De schol paait namelijk van januari tot maart, en daarna moeten ze eten om weer op krachten te  komen. Ze zijn dan weliswaar vrij mager maar doordat ze zo hongerig zijn kun je mooie aantallen vangen. Een andere reden waarom je dan lekker veel vangt is dat de visserij dan al een poos grotendeels heeft stilgelegen. De tweede periode is september/oktober. De schol heeft zich dan goed volgevreten en is dan lekker dik. Eén nadeel is wel dat er dan dagen bij zijn dat je niet het water op kunt doordat het in deze periode vaker hard waait. Als er echter weinig wind staat en je de juiste stroming hebt, kun je een geweldige visserij meemaken.

Spodsbjerg heeft prima trailerhellingen

Aanpak

Als ik het water opga, maak ik altijd eerst even een drift om te zien hoe de stroming is. Staat er veel of weinig stroming, en hoe loopt de stroming? Van zuid naar noord of van noord naar zuid? Bij een stroming van noord naar zuid boek ik de beste resultaten. Als het te hard stroomt -soms staat er een pittige stroming – dan heeft driften weinig zin omdat je dan te snel over het water vliegt en krijgt de vis de kans niet om het aas te pakken. Dan ga ik voor anker, meestal op dieptes tussen de 8-14 meter, afhankelijk van de stek.

Kan je gericht vissen op schol in Langeland? Jazeker! Het is me namelijk opgevallen dat we tussen de 7 en de 10-11 meter diepte voornamelijk schar vingen, met wat bot en schol erbij, en vanaf de 11-12 meter vooral veel schollen. Het verschil tussen een schar en een schol voel je meteen na de aanslag. Het is een veel sterkere vis dan de schar en je voelt die heerlijke bonken op de hengeltop. Ik vang dan ook veel liever schollen dan scharren, en dat betekent dat ik bij voorkeur wat dieper vis.

Je kunt op twee manieren vissen: voor anker of op drift. Bij het ankervissen vis ik met één hengel downtide, en met de andere hengel uptide. Hoewel ik aan de uptide-hengel soms met ankerlood tot wel 250-300 gram vis, volstaat ankerlood van 175 gram meestal wel als je veel lijn bij geeft. Downtide vis ik met een ankerloos Turkana loodje van rond de 84 gram (3 oz). Wat minder kan ook, als de stroming dat toelaat. Driftend vissen geeft soms meer vis doordat je dan een groter gebied afvist.

Als er totaal geen stroming staat, wat wel eens voorkomt, dan is het zaak om actief te vissen. Je kunt denken aan een eind inwerpen en dan de lijn met rukjes binnenvissen, met af en toe een pauze. Hierdoor is het aas in beweging, wat de vis kan aanzetten om aan te bijten. Soms werkt het ook door de lijn gewoon te laten zakken en de hengel af en toe een halve meter op te tillen. Bij het neerkomen ontstaat er dan een stofwolkje dat de vis kan triggeren.

visvakantie Denemarken

Ik bezit twee hengels. De ene is een Mitchel Suprema 2.0 Bolentino met daarop een Shimano Ultegra 14000 XTD. Op de spoel zit 17/00 gevlochten Spiderwire en een onderlijn met veel kralen. Mijn andere hengel is een simpel boothengeltje van 2.40 meter met een daarop eveneens een Shimano Ultegra 14000 XTD, maar dan met 35/00 nylon op de spoel. Daaraan bevestig ik een Penn onderlijn met plastic afhouders.

Mijn onderlijn is ongeveer een meter lang en voorzien van twee metalen afhouders van 7 centimeter. Daaraan zijn haaklijntjes van 20cm geknoopt in een dikte van 30/00. Als haak gebruik ik er een van het Aberdeentype, maat 2. En om het geheel af te maken rijg ik veel parelmoeren kralen op de haaklijn, als versiering.

Ik bestel mijn zeeaas al jaren bij de firma Lobbezoo zeeaas uit Ossendrecht, die via PostNL aan huis levert. Er is keuze uit levend zeeaas zoals verse steekzagers, zeepieren, Zeeuwse tappen, slikzagers, mourons (een soort zager) en witjes. Die laatsten zijn goed maar moeten op de juiste manier vervoerd en bewaard worden (in zeewater en een luchtpompje), maar dat vind ik persoonlijk teveel moeite.

Ik bestel dan ook altijd gezouten zeeaas. Daar heb je weinig omkijken naar, en wat aan het einde van de visdag overblijft kan weer terug in de koelkast of eventueel vriezer. En het vangt net zo goed als vers! Er is keuze uit gezouten Zeeuwse tappen, gezouten zeepieren en twee soorten aas die je ongekoeld kunt bewaren: de ‘black lug’ en de ‘lang houdbare zagers’. Deze laatste twee zijn zeer stevig en blijven uitstekend op de haak zitten. Dat is een groot voordeel bij ankervissen in tijden dat de krabben zeer actief zijn.

Tip: lang houdbaar is..

Uitvaren maar!

Het wordt tijd om samen een weekje op schollenjacht te gaan, want door erover te kletsen vang je natuurlijk geen vis. Het is vandaag zondag 28 mei 2023 en het is een prachtige zonnige dag met een spiegelgladde zee, perfect visweer dus. Omdat het vandaag zo’n heerlijk weer is besluiten we om naar een van mijn favoriete plekken te gaan, ver weg van alle andere huurbootjes. De meeste bootjes vissen namelijk onder de kant op platvis of in de vaargeul op gul, maar ik kies ervoor om recht over te steken, richting het eiland Lolland.

Om daar te komen moet ik twee drukke vaargeulen oversteken, maar dan kunnen we wel lekker rustig vissen zonder het lawaai van langsvarende huurbootjes. We beginnen met een drift om te kijken waar we de schol kunnen vinden. Net voorbij de tweede vaargeul maken we een drift op 17 meter, maar dat levert slechts enkele ondermaatse gulletjes op. Daar komen we niet voor en dus varen we een stukje verder, naar mijn favoriete plek dichtbij de zogenaamde ‘spoilground’. We gaan voor anker op 11,5 meter. Dit is en blijft mijn favoriete visserij, heerlijk relaxt met 2 hengeltjes vissen, en een beetje experimenteren met verschillende aassoorten en onderlijnen.

Op vijftig meter afstand duikt een zeehond op, die alles aandachtig in de gaten houdt. Even later zien we een paar tuimelaars. Dit is het ultieme visgenot, zeker omdat er ook behoorlijk wat vis boven komt. In twee uurtjes tijd vangen we 28 vissen, en er zitten mooie schollen en scharren bij. De grootste schol meet 36 cm en de grootste schar 32 cm. Hele mooie vissen dus, maar helaas nog geen 50+ schol. Nadat de stroming eruit gaat halen we het anker op en gaan we op meerdere plekken driften. Dat levert nog 21 vissen op. Met een voldaan gevoel varen we weer terug naar de haven na deze superdag.

Visvakantie Denemarken
De auteur heeft zijn hart verloren aan schol

De dag erna hebben we minder geluk. We vangen weliswaar 11 vissen nabij de vuurtoren van Tranekær in het noorden, waaronder een grauwe poon van 32 cm, maar het weer wordt iets ruwer en na vijf  op het water zijn we de toegenomen golven beu. Op dinsdag 30 mei varen we de andere kant op, naar het zuiden. Op 20 minuten varen van de haven staat tegen de vaargeul een groene stroompaal. Dit gebied is al jaren een hotspot voor gul, en onder de kant is het goed vissen op platvis. We maken verschillende driften en gaan daarna voor anker. En we vangen goed vis! De grootste is een schol van 40,5 cm – een prachtige vis, maar nog steeds 10 cm te klein, haha.

We controleren het aas heel regelmatig want de krabben zijn in deze periode zeer actief. Vaak zijn de haken binnen 10 minuten leeg. Doordat het amper stroomt moeten we actief vissen, en dat werkt. In vijf uren vissen vangen we 29 vissen, waaronder 13 schollen. Op woensdag gaan we weer naar de stek met de paal. Aanvankelijk loopt er weinig stroming, maar een keer die er wel in kwam begint het goed te lopen. Het wordt met 47 vissen, waaronder 28 schollen, wederom een topdag. Op donderdag spelen de wind en te zware stroming ons parten (we vangen toch 9 schollen gelukkig, iets voorbij de groene paal).

En dan is onze laatste dag helaas weer aangebroken. We sluiten hem af in stijl op een stek links van de haven ter hoogte van de forellenvijver bij Løkkeby: 14 schollen mogen kort even aan boord en daarna weer zwemmen. Alles bijeen hebben we deze week 84 schollen gevangen, 44 scharren, 30 botten, 11 gulletjes, 3 zeedonderpadjes en een grauwe poon. En dat bij slechts 5 uurtjes per dag vissen! Kun je nagaan wat de vangst kan zijn als je hele dagen op het water zit… Langeland is voor het vissen op schol dus echt wel the plaice to be. En mijn 50+ schol? Die komt nog wel! I still haven’t found what I’m looking for, maar zoals Arnold Schwarzenegger ooit zei: I’ll be back!!!

Praktische tips voor een visvakantie Langeland

De makkelijkste en snelste route naar Langeland is over land. Vanuit mijn woonplaats Tilburg kost het me ongeveer 9 uurtjes om er te komen als ik via Flensburg rijd. Een andere route is om in Puttgarden de veerdienst te nemen naar Rødby, om dan naar Tårs te rijden en via het veer naar Spodsbjerg te varen. Dit reist een stuk relaxter, maar de overtochten kosten wel wat centen natuurlijk. Als je met een paar man bent kan je de kosten delen, maar als ik alleen reis, neem ik de landroute.

Prima bootjes

Een vakantiehuisje in Spodsbjerg huur ik meestal bij Casamundo, mooie huisjes direct aan het water. In de haven zijn er twee trailerhellingen en een hengelsportzaak waarvan de eigenaars goede stekkentips kunnen geven. Als je geen eigen boot hebt, kan je bij een van de twee verhuurders in de haven terecht: Alex Bootverleih en IBI Bootsverleih . Deze laatste heeft een zeer ruim aanbod aan huurbootjes waarvoor geen vaarbewijs nodig is en schappelijke prijzen (vanaf €60 per dag/ €245 per week). Mijn favoriet is de Uttern 560 MR.

In Denemarken heeft iedereen die tussen de 18 jaar en de pensioengerechtigde leeftijd is een dag-/week- of jaarvergunning nodig om op zee te vissen. Die kan je makkelijk online bestellen via www.Fisketegn.dk. De kosten voor zo’n vergunning zijn te verwaarlozen en de opbrengsten worden gebruikt voor onder meer het uitzetten van vis en andere vormen van visbeheer.